Jako użytkownik monitorów EIZO model EV2436W oraz NEC model EA244WMi
przedstawiam porównanie wymienionych modeli skupiając uwagę na różnicach

EIZO EV2436W NEC EA244WMi
 
1. automatyczne dostosowanie jasności monitora do warunków oświetlenia 
Funkcja automatycznego dostosowania jasności monitora do warunków oświetlenia panującego wjpomieszczeniu (Auto EcoView) była dla mnie istotnym powodem, który skłonił mnie do zakupu monitora EIZO. Niestety okazała się kompletną porażką! Nie daje możliwości ustawienie dolnego progu jasności skutkiem czego pracując w nocy monitor był tak ciemny, że oczy zamiast odpocząć bardzo się męczyły. W monitorze jest wgrane oprogramowanie Auto EcoView-1 dające możliwość ustawienie tylko górnego progu jasności przy intensywnym dziennym świetle. Wjwarunkach prawie zupełnej ciemności wjjakich nieraz przyszło mi pracować do późnych godzin nocnych monitor ściemniał się do poziomu 5% i jak dla mnie był zbyt ciemny aby pracować na nim! Oczywiście opcję można wyłączyć - po co jednak w takim razie za nią płacić i reklamować?!
EIZO szczyci się, że Auto EcoView pozwala zmniejszyć zużycie energii o prawie 40% wjporównaniu do korzystania z monitora przy maksymalnej jasności. To prawda, ale oszczędność była by jeszcze większa gdyby monitor ściemniał się do ZERA. Wówczas użytkownik nic nie widząc zapewne wyłączył by i komputer i poszedł spać ;)
W instrukcji dostępnej na stronie EIZO, którą czytałem przed zakupem nie było o tym mowy, ajczytając dwukrotnie umieszczoną uwagę "więcej dowiesz się z podręcznika użytkownika znajdującego się na płycie CD" odniosłem wrażenie, że opcję będą dość bogate i nie podejrzewałem braku możliwości opisanego ustawienia.
Ocena 2
Funkcja automatycznego dostosowania jasności monitora do warunków oświetlenia panującego wjpomieszczeniu dział dość dobrze i jestem z niej zadowolony. Istnieje możliwość ustawienie zarówno górnego jak i dolnego progu jasności monitora czyli intensywności z jaką ma świecić wjsłoneczny dzień oraz w nocy. Co prawda wykryłem mały mankament spowodowany tym, że czujnik oświetlenia znajduje się w centralnej części u dołu monitora co powoduję reagowanie na siedzącego przed monitorem użytkownika wjzależności od tego czy ma na sobie koszulkę białą czy ciemną np. czarną oraz koloru obrazu jaki ogląda. Tłumaczę dla opornych:
1. siedzę w białym t-shirt i oglądam zdjęcia
2. po kilku ciemnych pojawia się zdjęcie jasne
3. oświetlenie monitora powoduje rozjaśnienie t-shirtu na co reaguje czujnik oświetlenia odbierając to jako zwiększenie się jasności wjpomieszczeniu i zwiększając oświetlenie monitora.
Ideałem było by umieszczenie czujnika w innej części monitora lub kilku czujników z opcją wybory czujnika przez użytkownika.

Ocena -5
 
 
2. obudowa, usytuowanie na niej przycisków oraz ich podświetlenie
Obudowa monitora jest doskonałej jakości. Materiał nie posiada najmniejszych skaz ijprezentuje się naprawdę imponująco.
Ocena 5
Usytuowanie przycisków u dołu, pod ekranem, jest standardem w większości monitorów, ajponieważ EIZO nie odchodzi od tych standardów pozostawiam to bez komentarza.
Ocena 4
Podświetlenie przycisków nie jest dostępne wjtym modelu. Błądząc po ciemku na oślep, trafienie palcem wjodpowiedni przycisk jest kwestię przypadku i może się zdarzyć, żejprzypadkowo po prostu wyłączymy monitor.
Ocena 3
(Nawiązałem do podświetlenia gdyż taką funkcję miał mój poprzedni monitor marki Samsung wjktórym po dotknięciu dowolnego przycisku podświetlały się automatycznie wszystkie ułatwiając nawigowanie po nich)
.
 
Obudowa mojego egzemplarza monitora niestety jest daleka od ideału. Posiada od nowości jakieś zacieki co sprawia, że wrażenie wizualne pozostawia jakiś niesmak. Poza tym po usunięciu naklejki ze znakiem Energy Star - która była przyklejona niesymetrycznie u dołu obudowy - pozostał ślad którego nie mogę usunąć. Foto
Ocena 3
Usytuowanie przycisków u dołu, a także zjprawej strony monitora jest moim zdaniem genialnym rozwiązaniem pozwalającym na intuicyjne ich odnalezienie przez użytkownika nawet w ciemnym pomieszczeniu. Foto
Ocena 5
Podświetlenie przycisków nie jest dostępne wjtym modelu jednak NEC wykazał się pomysłowością wprowadzając rozwiązanie polegające na wyświetlaniu na ekranie monitora - tuż obok przycisków - podpowiedzi co do ich funkcjonalności. Podpowiedzi mogły być usytuowane nieco dokładniej. Uważam to za lepsze rozwiązanie niż podświetlenie! Wyświetlenie pojawia się po dotknięciu dowolnego przycisku. Foto
Ocena 5
 
3. panel IPS, gwarancja
Panel IPS o kącie patrzenia 178 stopni. Ideał.
Ocena 6
Gwarancja
producenta 5 lat. Powszechnie wiadomo, że standardowa gwarancja na monitory to przeważnie 3 lata (rzadko 2 lata). Wiadomo też, że możliwe jest dokupienie dłuższej gwarancji. Jednak to klient przy zakupie decyduje czy chce wyłożyć dodatkowe pieniądze na taką opcję. W mojej opinii EIZO nie pozostawia klientowi wyboru uszczęśliwiając go dodatkowymi dwoma latami gwarancji wliczając to w koszty. Wszakże monitor EIZO będący wjmojej opinii gorszy od monitora NEC jest ojjakieś 250 zł droższy.
Ocena 4
Panel IPS o kącie patrzenia 178 stopni. Ideał.
Ocena 6
Gwarancja
producenta 3 lat. Ściśle mówiąc na stronie www opisywanego monitora firma NEC podaje informację "Gwarancja 3 lata (w tym na podświetlenie ekranu)" zrzut ekranu. Ładnie brzmi, ale co się za tym kryje? Zaledwie piątego dnia od zakupu wjcentralnej części monitora pojawił się czarny punkcik. MARTWY PIKSEL! Jako, że było to tuż przed świętem i weekendem kiedy wyjeżdżałem wypocząć, pojechałem z monitorem do sklepu dziesiątego dnia od zakupu licząc na możliwość wymiany monitora. Otrzymałem odpowiedź, że wymiana lub zwrot byłby możliwy gdybym kupił monitor za pośrednictwem Internetu, a w tej sytuacji nic nie można zrobić. Otrzymałem jedynie adres do najbliższego serwisu gdzie od razu się udałem. Pracownik serwisu skontaktował się z firmą NEC z zapytaniem jednak otrzymał odpowiedź, że jeden martwy piksel mieści się z granicach normy i nie podlega gwarancji. Uzyskał tez informację, że firma NEC nie udziela czegoś takiego jak gwarancja rozruchowa czyli gdyby martwy piksel pojawił się nawet w dniu zakupu to klient po prostu miał by pecha. Pozostało mi tylko zabrać monitor.
 
Wystosowałem zapytanie (mail nr 1) do firmy NEC ile martwych pikseli (bad pixel) może pojawić się w moim monitorze abym mógł go wymienić lub naprawić na gwarancji.
Odpowiedź: "Norma ISO 9241-307 (tak sama dla wszystkich producentów LCD) określa możliwość wystąpienia wypalonych pikseli wjwyświetlaczach LCD.
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_9241
Wystosowałem kolejne zapytanie (mail nr 2) ojkonkrety dotyczące mojego modelu.
Odpowiedź: "Nie mamy opisu tej normy po polsku. Niemniej jednak na stronie www, która podałam poniżej może Pan właczyć tłumaczenie na j.polski (może trochę nieudolne, ale zawsze jest)"
Mój kolejny list (mail nr 3) był o treści:
"Ponownie proszę o szczegóły dotyczące wypalonych pikseli monitora którego
jestem w posiadaniu. Nie interesuje mnie analizowanie normy zwłaszcza w miernym tłumaczeniu. Gdy przyjadę z monitorem do serwisu firmy NEC z pewnością nie będą
zastanawiać się czy jeden lub kilka pikseli mieści się w graniach normy czy też nie. Szczegóły dotyczące takiej sytuacji powinienem znać przed jej wystąpienie. Oczekuje na konkrety. Proszę ojkonkretną odpowiedź ile i jakie martwe
piksele dopuszczalne są dla monitora NEC EA244WMi"
Mój mail pozostał bez odpowiedzi!?
stat4u  

skala ocen: